Dagens tur + prosjektet: «kortreist tur til fjell-topper».

I og med at jeg nå har to gamle hunder som begge to går på smertestillende, må jeg ta hensyn til turenes lengde og beskaffenhet. Fant blir 13 år om tre mnd., og Ebbie fyller 11 år i dag. Pia ble 7 år i mars og trenger mere mosjon og trening, enn de to eldste i flokken.

Jeg er litt lei av å traske i skogen nå og jeg trenger å forbedre kondisjonen min. I og med at jeg ikke kan gå så langt med Ebbie og Fant, har jeg startet et nytt prosjekt. Det har jeg kalt: «kortreist tur til fjell-topper». Jeg har laget noen kriterier som turene må oppfylle.

• Bilturen til utgangspunktet for turen, må helst ikke overskride 45 minutter.
  • Det må være «grei» atkomst til fjell-toppene. Dvs det må ikke være mye myr og vanskelig terreng for hundene å gå i.
  • Toppene må ligge ca 30 minutters gange opp fra parkert bil.
  • Jeg må bli utfordret på kondisjonen min (dvs. oppover bakke).
  • Jeg har også tenkt at jeg ikke skal gå de samme turene så veldig mange ganger, men finne noen nye turer å gå.

Ebbie fyller 11 år i dag. Hipp, hipp hurraaaaa for den flotteste og snilleste jenta i hele verden 💖🔆🎉🎈Vi feira dagen med nok en fin tur. Turen oppfylte alle kriteriene som jeg skrev over, og alle tre hundene hang godt med.

Det står ikke noe navn på denne toppen, heller. Vi kjørte litt lengre enn i går, stoppet på  høgre side av vegen og gikk en skogsbilvei opp mot toppen. Skogsbilveien går mellom to vann, Langevatnet og Nordre Jernbutjønne. Vi stoppet opp på veien da vi kom mellom disse vannene, for der flata veien ut. Jeg hadde tenkt meg til en topp som lå på venstre side av veien, men der gikk det sauer og beita. Da ble det til at vi gikk opp på toppen til høgre da vi kom opp. Det var kjempefin utsikt, men det var noen trær som ødela for å få en helt perfekt utsikt.

Ebbie var den som ble mest sliten, stakkars.

Utsikt mot Tunhovd.

Mine gamle bestevenner ❤

Her ligger de på rekke og rad. Det er ikke et oppstillingsbilde. De la seg slik av seg selv.

Etter at turen var unnagjort, satt jeg de to eldste i bilen, mens Pia og jeg satt oss utenfor bilen og koste oss litt. Det er alltid litt trivelig å avslutte fine turer på denne måten, synes jeg.

Fant la seg til å sove i buret sitt med en gang vi kom ned, mens Ebbie la seg og slappet godt av.

Pia og jeg slappet av utenfor bilen, slik vi veldig ofte gjør når vi har god tid etter tur.

Alle hundene klarte seg bra, selv om de ble varme og slitne (Ebbie og Fanterampen). Turen tok ca 30 min. opp og 20 minutter ned.

Vi gikk en fin tur i går (mandag) også. Da gikk vi sammen med tvillingsøster Mie:

Mandag våkna vi på Solbu. Det var overskya og 15 grader. Veldig deilig, synes jeg. Etter hagelufting, frokost på både to – og firbeinte, gikk vi en liten formiddagstur.

Vi gikk langs veien nedover mot Nes og oppover langs Buvatn. Det ble ikke så lange turen, men nok til at vi ble gode og varme, alle sammen.

Ved 13.00 tida kjørte jeg bort og henta Mie og så kjørte vi nedover forbi Langedrag og parkerte ved veien, like etter avkjøringen til Fjellset.

Jeg ville veldig gjerne ha litt utsikt på denne turen, men Ebbie og Fant klarer ikke å gå slike toppturer lengre. Derfor ble det denne turen. Ca 25 minutter opp, og 30 minutter ned igjen og jeg visste at vi kom til en topp, hvor vi fikk litt utsikt.

Det er flott utsikt fra denne toppen. Jeg har sett på flere kart, men den er ikke avmerket med noe navn.

Nutenutan sees bak Mie og «gjengen».

Tunhovd ligger i dalsida til høgre.

Vi ser Tunhovdfjorden og fjell langt i det fjerne.

Fant holdt på å hoppe utfor en skrent, fordi han så noen fugler langt i det fjerne.

Da måtte gullgutten bindes godt fast.

Ebbie-mor og Pia ❤

Mie koser seg og ser på utsikten.

Det ble en akkurat passe tur for Fant og Ebbie. I morgen, tirsdag, fyller Ebbie 11 år. Vi skal finne en ny tur å gå da. Jeg blir litt lei av å gå de samme turene, så i morgen skal jeg finne en helt ny tur å gå. Hvor den gikk, leste du i starten av innlegget.

4 kommentarer til «Dagens tur + prosjektet: «kortreist tur til fjell-topper».»

1. Så fine bilder av alle sammen! ❤️
    Bra med noen kriterier for turene dine, da kan alle være med! ☺️

2. Ja, det var det jeg også fant ut. Jeg ble så innmari lei av å gå de korte turene i skogen og på veien. Det ble liksom ikke noen trim for meg. Nå blir det jo heldigvis det 🙂 Så får jeg se om jeg finner noen slike topper eller andre mål når jeg går tur hjemme på Jar. Jeg må sjekke kartet, tror jeg. Det er morsomt, da!